Barn och socker

Jag måste också skriva om det här, barn och socker!

Igår hamnade jag i en diskussion med många andra mammor som har bebisar i samma ålder. Diskussionen handlade om tankar runt det här med socker till barn dvs godis, läsk osv.

Vi kommer undvika godis och sådant så länge det är möjligt till Nova. Anledningen är att vi inte tycker hon behöver äta massa godis och socker. Det hon inte vet saknar hon heller inte.

Att undvika det så länge som möjligt skulle jag vilja att det går åtminstonde tills hon är tre, fyra år men det vet jag inte kommer va möjligt. Därför kommer hon inte få smaka på något hennes första år och så mycket det går resten av hennes år. Saft kan hon få smaka lite när det är kalas efter hon blivit ett. Att ge läsk till små barn tycker jag är sjukt.

Jag tycker att vatten eller mjölk är fet som dricks till mat och är man törstig där emellan så dricker man vatten.

Glass kan hon få smaka nästa sommar när det är varmt för det kan va ett bra sätt att få i henne vätska om hon inte vill dricka så mycket. Annars tycker jag att hon kan äta frukt om hon nu måste ha något godis liknande. Visserligen är det socker i det också men att överdriva så mycket är löjligt. Det finns så mycket nyttigheter i frukt som är bra att få i sig.

Jag vet att vi kommer att ha svårt med vissa i vår närhet som kommer att ha svårt att acceptera detta men lyssnar dom inte på vår vilja som kommer det drabba dom själva genom att dom inte kommer få träffa Nova på samma sätt. Det är vårt barn och därmed gäller våra regler!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu